Diş Ameliyatı Sonrası Tavsiyeler

Diş ameliyatı sonrası hastanın tavsiyelere uyması çok önemlidir. Sağlıklı ve başarılı bir yara iyileşmesi iyi bir cerrahinin yanında operasyon sonrası doğru ve özenli bir bakımla ancak mümkün olmaktadır. Bunu sağlamak için hastalarımıza operasyon sonrası tavsiyeler ayrıntılı şekilde aktarılır ancak bazı durumlarda unutulan tavsiyeler hastaların iyileşme döneminde sıkıntı yaşamasına neden olabilmektedir.

Operasyon sonrası yapılması gerekenler şöyle sıralanabilir:

Tükürmeyin, ağzınızı çalkalamayın: Kanamanın durması ve yara iyileşmesinin sağlıklı olabilmesi için yara bölgesinde kan pıhtısı oluşması gerekmektedir. İlk 24 saat içerisinde ağzınızı basınçlı bir şekilde  çalkalamamalı ve tükürmemelisiniz. Cerrahi işlem sonrasında bölgeye yerleştirilen tamponu 30 dakika süre ile ısırınız.

Sigara içmeyin: Bilinen diğer zararlarının yanında sigara içmek oluşan pıhtının bozulmasına neden olarak yara iyileşmesini olumsuz yönde etkileyip ciddi sorunlara yol açmaktadır. İlk 24 saat boyunca sigara ve alkol tüketmeyiniz.

Kanama: İşlem bölgesine gaz tampon yerleştirilip, 30 dk ısırmak suretiyle basınç uygulanır. Ameliyattan sonra ilk 48 saat boyunca az bir kanama (sızıntı şeklinde) olacaktır. Bu durum normaldir. Sıcak ortam, sıcak banyo yapmak, sıcak gıdalar ve aşırı efor sarf etmek kanamayı artırabilir. 2 – 3 saat içinde kanama azalmaz ise,yara yeri steril tamponla tampone edilmeli Eğer kanama devam ediyorsa hemen hekiminize başvurmanız gerekmektedir.

Ağrı: İlk 2 gün ağrınız olabilir. Doktorunuzun önerdiği antibiyotik, ağrı kesici ve antiseptik gargaraları size önerilen saatlerde ve miktarlarda almalısınız. Ağrı kesici ilaç uyuşukluk geçmeden hemen alınmalıdır. Ağrı en çok cerrahiden sonraki gün olacaktır. İlaçları kullandığınız halde ağrılarınız 3. günden sonra artarak devam ederse doktorunuza başvurmalısınız. Antibiyotikler tarif edildiği şekilde bitinceye kadar kullanılmalıdır. Diğer dişlerde de ağrı hissedilebilir. Bu rahatsızlık cerrahi işlem ağrısından kaynaklanan geçici bir durumdur. 24-48 saat içinde vücut ısısında hafif yükselme olabilir. Bu durum geçmez ise hekime başvurulmalıdır. Ağrı kesici olarak aspirin kullanılmamalıdır.

Şişlik: Ameliyat bölgesinde, yanak, dudak ve boyun bölgesinde ameliyattan sonraki 3 gün içerisinde şişlik (ödem) görülebilir. Bu süreden sonra şişlik giderek azalmalı ve kaybolmalıdır. Ameliyattan sonraki 4 – 8 saat boyunca yüzünüze buz torbası uygulamak şişkinliği bir ölçüde önleyebilir. Bunun için su geçirmeyen bir torba içerisine buz yerleştirip havluya sararak 10 dakika uyguladıktan sonra 10 dakika ara verin. Operasyon sonrası ikinci gün hiçbir uygulama yapmayınız. Şiş 36 – 48 saat içerisinde en yüksek düzeye ulaşır ve birkaç gün sürer.

Ağız Açmada Kısıtlılık: Oluşan ödemin (şişliğin) büyüklüğüne bağlı olarak ağız açmada kısıtlılık meydana gelebilir. Bu durum 7-10 içerisinde ödemin çözülmesiyle birlikte ortadan kalkacaktır. 2. günden itibaren açma-kapama egzersizleri daha sonraki 5,6 günlerde egzersize destek olarak sıcak kompres uygulaması iyileşmeye yardımcı olacaktır.

Morluk: Ameliyat bölgesine komşu cilt altı dokulara kanın birikmesi sonucu yüzünüzde cildinizde morluk görülebilir. Bu olay tehlikeli değildir. Ağrıyı arttırmaz ve bir enfeksiyon belirtisi değildir. 7-10 gün içinde hafifleyerek ve renk değiştirerek kaybolacaktır.

Beslenme: İlk 2 saat hiç bir şey yeyip içilmemelidir. İlk 2 gün püre, muz, tanesiz çorba vs. gibi sulu, yumuşak ve ılık yiyecekler ile beslenilmelidir. 24 saat boyunca sıcak, sert ve tanecikli gıdalardan, süt ve süt ürünlerinden uzak durulmalıdır. Süt ve sütlü gıdalar çekim soketi içerisinde bakterilere besiyeri oluşturarak enfeksiyona zemin hazırlar. Süt proteinden zengin olduğu için soket içerisindeki kanla birlikte mikrobiyal bir ziyafete dönüşecektir.

Ağız bakımı: Ameliyat dışındaki kısımları her zaman olduğu gibi fırçalayabilirsiniz. Ameliyat sonrası dişlerinizi aynı gün fırçalamaya başlamalısınız. Ameliyattan sonraki günden itibaren hekiminiz tavsiye etmediyse  ağız gargaraları, antiseptik solüsyonlar kullanmayınız. Fırçalama sırasında dikişler gevşeyip minimal kanamalar olabilir bu yüzden yara yerinin çevresini yara yerine temas etmeden dikkatli bir şekilde fırçalayınız. Fırçalarken kullandığınız suyu ağzınızda basınç oluşturmayacak şekilde kullanmalısınız.

Dikişler: Dikişlerin ameliyattan 1 – 2 hafta sonra alınması gerekmektedir. Bunun için doktorunuzdan randevu almalısınız.

Sinüs operasyonları: Üst çenemizde bulunan sinüsleri ilgilendiren operasyonlarda hastalar 1 hafta boyunca burundan sümkürmemeli, üflemeli çalgı kullanılmamalıdır. Aşırı öksürmek ve hapşırmaktan mümkün olduğu kadar kaçınılmalıdır.Bunun için doktorunuz size gerekli ilaçları reçete edecek ve tavsiyelerde bulunacaktır.

Diğer öneriler: Aşırı kanama, aşırı şişlik, ciddi ağrı (ağrı kesiciye yanıt vermeyen) ve ateş oluşması halinde hemen doktorunuza başvurunuz. İlk 2 gün başınız biraz yüksekte uyuyarak kanamayı önleyebilirsiniz.

Kuşadası Lotus Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi hekimleri Erdem Kaya ve Tülay Kaya operasyonların sonrasında dikkat edilmesi gereken unsurlar konusunda hastalara bilgi vermektedir.